Ati auzit de Dan Sergiu Hanganu?

15 10 2008

Eu nu… cel putin, nu pana acum cateva zile, cand prietenul meu mi-a spus ca a avut ocazia sa-l cunoasca pe „cel mai mare arhitect roman de la ora actuala”. Evident, am ras usor ironic, gandindu-ma ca daca prin scoala nu s-a vorbit deloc despre el, nu are cum sa fie atat de „mare”. Totusi, am apelat la biblioteca mea, netul, sa vad ce-mi zice.

Se pare insa ca nici google.ro nu prea a auzit de el, pentru ca rezultatele au fost sarace, foarte sarace: ro.wikipedia.org spune ca „Dan Sergiu Hanganu (n. 1939) este un arhitect canadian de origine română, membru de onoare al Academiei Romane (din 2003).” Atat.

De pe alte siteuri (nu romanesti) am reusit sa aflu ca anul acesta, Dan Hanganu a primit medalia de aur acordata Institutul Regal de Arhitectura din Canada, membrii institutului declarand:

„Dan successfully transcends the professional and academic worlds as well as having an extensive body of internationally published articles and project reviews. He understands the impact that architecture can have on people; his work successfully balances function and feeling in a very strong <<straight-forward>> way” 

Si am mai aflat ca a participat la proiectarea Turnului Bursei (Tour de la Bourse), a Centrului Bell (Le Centre Bell), si a Stadionului Olimpic, toate din Montreal.

Dar uitati ce reprezinta, de fapt, medalia de aur a IRAC:

„The RAIC Gold Medal is awarded in recognition of significant contribution to Canadian architecture, and is the highest honour the profession of architecture in Canada can bestow. It recognizes an individual whose personal work has demonstrated exceptional excellence in the design and practice of architecture; and/or, whose work related to architecture, has demonstrated exceptional excellence in research or education.”

Dupa cum am mai spus, raspunsul meu la intrebarea din titlu e: nu, nu auzisem…. si-mi pare rau.

Voi reveni cu mai multe imagini in cateva zile.

Acțiuni

Information

2 responses

6 11 2008
Ale

Nici eu nu am auzit de el. Astept sa revi cu detalii 🙂

12 04 2009
arhiprofesor

Dan Hanganu este un cert un foarte bun arhitect, un arhitect „realizat”, la varsta de 70 de ani, impliniti recent. Eu m-as feri de calificative de genul „cel mai”, mai ales in contextul in care din ce in ce mai des aflam de colegi mult mai tineri care fac „ispravi” remarcabile in toate colturile lumii si pentru ca eu nu cred ca Dan Hanganu are nevoie de astfel de calificative pentru se distinge.
Pentru cine este curios, pe http://www.thecanadianencyclopedia.com/index.cfm?, poate gasi suficient de multe detalii despre maestrul Hanganu si chiar cateva ilustratii edificatoare privind arhitectura sa.
Pe scurt: s-a nascut in 1939 la Bucuresti, a obtinut diploma de arhitect in 1961 in Bucuresti unde a practicat arhitectura pana in 1970 cand a emigrat in Canada. A lucrat in Toronto si din 1978 s-a stabilit la Montreal. A predat la Universitatea McGill din Montreal in perioada 1976-1989.
In anii ’80 proiecta mai ales locuinte unifamiliale si colective in zona Montreal, atragand repede atentia unor critici de seama precum Kenneth Frampton, fiind laureat cu Prix d”excellence al Ordinului Arhitectilor din Quebec.
Incepand cu anul 1987 se orienteaza catre proiectemai mari, fiind premiat in 1994 pentru Muzeul de Arheologie si Istorie de la Pointe-a-Calliere din Old Montreal cu Medalia de excelenta Award for Architecture conferita de Guvernatorul General al Quebecului.
Au urmat alte multe distinctii si premii la concursuri de arhitectura.
Recent Dan Hanganu a acceptat sa faca parte din Comisia de Strategie pentru Dezvoltarea Bucuresti-ului de pe langa Primaria Municipiului Bucuresti, fiind deasemenea implicat in realizarea unuia dintre cele mai mari proiecte de cladiri de birouri din Bucuresti, in zona Pipera-Bebu Vacarescu.
Este mare amator de muzica si un excelent dansator.

Lasă un răspuns

